BAB 2 TEORI KURIKULUM BILIK DARJAH
2.0 |
RINGKASAN
KANDUNGAN |
|
|
2.1 |
PENGENALAN |
|
Teori
merupakan sesuatu yang menjelaskan tentang sebuah sistem mengenai bagaimana
sesuatu fenomena beroperasi dan mengapa fenomena itu terjadi seperti itu.
(Johson & Christensen, 2011). Konsep-konsep teori kurikulum iaitu sebagai
suatu pernyataan yang memberikan makna terhadap kurikulum. Makna tersebut
wujud disebabkan adanya penegasan hubungan antara unsur-unsur kurikulum,
adanya petunjuk perkembangan, penggunaan dan penilaian kurikulum. Tiga tugas
utama teori kurikulumi ialah mengenalpasti masalah yang muncul dalam
pengembangan kurikulum dan konsep-konsep yang mendasarinya, menentukan
hubungan antara masalah-masalah tersebut dengan struktur yang menyokongnya,
mencari atau meramalkan pendekatan- untuk menyelesaikan masalah tersebut.
Teori kurikulum merangkumi teori disiplin mental, sanitifik, fungsional dan
teori berasaskan sekolah. Teori pembelajaran pula menghuraikan tentang unsur,
faktor dan mekanisme yang terdapat dalam proses pembelajaran. Kebanyakan
teori pembelajaran itu wujud hasil dari penyelidikan dan berasaskan pemikiran
logik berteraskan falsafah. la terbahagi kepada tiga iaitu teori pembelajaran
behaviourisme, kognitivisme dan konstruktivisme. Asas-asas ilmu dalam
pembinaan kurikulum ialah ilmu falsafah, psikologi, teknologi dan sosiologi.
Ilmu falsafah melibatkan teori realiti, ilmu dan nilai, manakala ilmu
psikologi ialah berkaitan teori pembelajaran dan motivasi. Ilmu teknologi
adalah berkaitan dengan teori sistem komunikasi & maklumat, manakala ilmu
sosiologi adalah melibatkan teori sekolah & masyarakat. Pembelajaran
behaviourisme ialah sebagai perubahan tingkah laku kekal yang dihasilkan
daripada pengalaman atau latihan. (Williams & Anandam, 1973). Manakala,
konstruktivisme adalah satu fahaman bahawa murid membina sendiri pengetahuan
atau konsep secara aktif berdasarkan pengetahuan dan pengalaman sedia ada.
Dalam proses ini, murid akan menyesuaikan pengetahuan yang diterima dan
pengetahuan sedia ada untuk membina pengetahuan baru. |
2.2 |
KONSEP
DAN PENGERTIAN TEORI KURIKULUM |
|
|
PERKARA |
HURAIAN |
TEORI |
1.
Teori ialah “....... set konsep-konsep yang saling berkait, yang digunakan
untuk menjelaskan sesuatu pembolehubah untuk meramal keputusan’. (Stanovich,
1992) 2.
Teori merupakan sesuatu yang menjelaskan tentang sebuah sistem mengenai
bagaimana sesuatu fenomena beroperasi dan mengapa fenomena itu terjadi
seperti itu. (Johson & Christensen, 2011). 3.
Teori merupakan suatu set atau sistem pernyataan yang menjelaskan serangkaian
hal ketidaksepakatannya yang terletak pada ciri-ciri pernyataan tersebut. Ada
tiga kelompok ciri pernyataan suatu teori. (1) Penyataan bersifat memadukan
(unifying statement). (2) Pernyataan tersebut berisi kaedah-kaedah umum
(universal preposition). (3) Pernyataan bersifat meramalkan (predictive
statement). (Kaplan, 1964). |
|
TEORI
PEMBELAJARAN |
1.
Teori pembelajaran merupakan dapatan kajian ahli-ahli psikologi pendidikan
tentang konsep pembelajaran, faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran
serta proses dan sebab berlakunya pembelajaran. 2.
Teori pembelajaran menghuraikan tentang unsur, faktor dan mekanisme yang
terdapat dalam proses pembelajaran. Kebanyakan teori pembelajaran dibentuk
hasil penyelidikan & berasaskan pemikiran logik berteraskan falsafah 3.
Teori pembelajaran ialah penjelasan tentang cara manusia dan haiwan belajar
(Noriati, Boon & Sharifah Fakhriah, 2009). Teori pembelajaran berusaha
untuk menjelaskan cara manusia belajar dan memberi cadangan cara
menyelesaikan masalah pembelajaran. Di samping itu, ahli-ahli psikologi
pendidikan telah mengkaji bagaimana pembelajaran berlaku dan menghasilkan
beberapa teori. Contoh: Teori pembelajaran behaviorisme, teori pembelajaran
kognitivisme dan teori pembelajaran konstruktivisme. |
|
TEORI
KURIKULUM
|
1.
Konsep-konsep teori kurikulum iaitu sebagai suatu pernyataan yang memberikan
makna terhadap kurikulum. Makna tersebut wujud disebabkan adanya penegasan
hubungan antara unsur-unsur kurikulum, adanya petunjuk perkembangan,
penggunaan dan penilaian kurikulum. 2.
3 tugas utama teori kurikulum: (1) Mengenalpasti masalah yang muncul dalam
pengembangan kurikulum dan konsep-konsep yang mendasarinya, (2) menentukan
hubungan antara masalah-masalah tersebut dengan struktur yang menyokongnya, (3)
mencari atau meramalkan pendekatan-untuk menyelesaikan masalah tersebut.
(Mohd Daud Hamzah). Contoh: Teori kurikulum disiplin mental, teori kurikulum
saintifik, teori kurikulum fungsional dan teori kurikulum berasas sekolah. |
|
TEORI
KURIKULUM DISIPLIN MENTAL |
1.
Menggunakan logik psikologi indera sebagai asas huraian 2.
Akal mempunyai otot yang terdiri daripada indera ingatan, khayalan,
penaakulan, kehendak, pemerhatian dan sebagainya 3.Merupakan
psikologi indera (akal empunyai otot yang perlukan latihan mental) 4.
Mengutamakan latihan mental untuk membina otot akal serta meningkatkan
keupayaan menjalankan operasi akal fikiran 5.
Fungsi sekolah ialah untuk membina perkembangan otot akal manakala fungsi
kurikulum ialah untuk memperhaluskan keupayaan otot akal. 6.
Liputan kurikulum memuatkan apa sahaja pengetahuan untuk dipelajari bagi
menguatkan otot akal dengan harapan pada akhirnya individu itu dapat memilih
maklumat yang positif dalam kehidupannya. |
|
TEORI
KURIKULUM SAINTIFIK |
1.
Pengasas: Bobbit. 2.
Logik: Sekolah merupakan kilang yang memproses input bagi menghasilkan
output. Murid sebagai bahan mentah dari input yang diproses di sekolah supaya
menjadi menjadi output yang bersedia memikul peranan masing-masing. Manusia
seolah-olah seperti barangan keluaran industri. 3.
Pembahagian kurikulum: perlu dibuat dengan merujuk kepada peranan orang yang
berlainan dalam kelas sosial masing-masing. 4.
Reka bentuk kurikulum: setiap individu murid yang hendak diajar perlu
dirancang dengan melibatkan sub aktiviti yang lebih terperinci. Bagi
membolehkan murid belajar sendiri. 5.
Liputan kurikulum: i.
Mengadakan aktiviti yang dikenalpasti wujud dalam kehidupan manusia. ii.
Aktiviti boleh dipetakan melalui operasi saintifik (analisis aktiviti). iii.
Aktiviti analisis sehingga ke tahap yang spesifik. iv.
Aktiviti mengikut disiplin iimu yang relevan. v.
Keupayaan, sikap, tabiat, dan tingkahlaku yang diperlukan dikenalpasti untuk
dilaksanakan dalam aktiviti dan diajar kepada murid. 6.
Kekuatan: Guru-guru
boleh mereka bentuk kurikulum sendiri. Sekolah dapat memproses murid supaya
menjadi output yang bersedia & berupaya memikul peranan masing-masing
dalam kehidupan. 7.
Kelemahan: Logik
teori kurikulum saintifik tidak berupaya menjelaskan perkembangan kurikulum
kerana teori ini menegaskan betapa pentingnya kanak-kanak dibezakan menurut
darjah kecerdesannya untuk memberi mereka latihan spesifik yang selaras
dengan takdir mereka dalam masyarakat. |
|
|
TEORI
KURIKULUM FUNGSIONAL |
1.
Pengasas: Durkheim & Parson. 2. Fungsi
sosial dalam sistem. 3.
Sekolah berfungsi memasyarakatkan kanak-kanak untuk menghayati ciri sejagat
budaya masyarakatnya serta diorientasikan kepada pelbagai nilai dan budaya
yang berkait dengan peranan pekerjaannya pada masa hadapan. 4.
Liputan kurikulum: i.
Membuatkan budaya umum dan khusus. ii. Kurikulum
menyediakan latihan kemahiran pekerjaan. iii.
Peluang pekerjaan diwujudkan untuk dipenuhi tenaga manusia terlatih dari masa
ke masa. 5.
Pembahagian kurikulum: i.
Kurikulum dibahagikan kepada berbagai bidang/program bagi melahirkan tenaga
terlatih yang dapat memenuhi petak pekerjaan. ii.
Kurikulum mestilah dapat memenuhi tuntutan masyarakat yang agar generasi muda
dapat menerima budaya masyarakat yang wajar agar sebagai bekalan ketika
mereka dewasa. 6.
Reka bentuk kurikulum: i.
Kurikulum rasmi mestilah mendefinasikan tingkah laku, budaya, norma dan nilai
masyarakat ii.
Kurikulum rasmi mestilah sempurna dan lengkap kerana akan dilaksanakan dan
dipatuhi. 7.
Perkembangan kurikulum: i.
Mencadangkan perlunya kemahiran bagi melaksanakan pekerjaan. ii.
Sedia berubah mengikut perkembangan teknologi. |
TEORI
KURIKULUM BERASAS SEKOLAH |
1.
Pengasas: Dewey, Macdonald, Saylor & Alexander. 2.
Morfogenesis ─ konflik struktur sosial. Golongan dominan vs golongan
penyanggah. 3.
Sekolah berfungsi untuk mengukuhkan golongan dominan (kuasa, pekerjaan &
kekayaan). 4.
Liputan kurikulum: i.
Dirumus oleh golongan dominan berpandukan sejarah, budaya, falsafah dan
ideologi. ii.
Kurikulum sebagai alat ideologi melemahkan golongan penyanggah (penentang). 5.
Pembahagian kurikulum: i.
Kurikulum sebagai alat kawalan sosial dan mengekalkan keuntungan golongan
dominan. ii.
Pelbagai jurusan /program diadakan untuk membahagikan kurikulum kepada
murid-murid yang berbeza dari segi individu. iii.
Pelbagai syarat dikenakan untuk menempatkan murid tertentu ke dalam
jurusan/program tertentu. 6.
Reka bentuk kurikulum: i.
Teori Analisis: Reka bentuk ditentukan oleh kuasa dominan pada peringkat
masyarakat, institusi. ii.
Seimbangkan kuasa dominan dan penyanggah. (Goodland 1972) iii.
Teori Hegemoni ─ reka bentuk kurikulum yang dilaksanakan oleh guru sebagai
penyelesaian konflik guru-murid ke atas tekanan kurikulum rasmi dalam latar
setempat. 7.
Perkembangan kurikulum: i.
Dilaksanakan oleh institusi rasmi yang dikawal oleh golongan dominan. |
2.3 |
TEORI
TEORI PEMBELAJARAN |
|||
|
KOMPONEN
PEMBELAJARAN |
TEORI
BEHAVIOURISME |
TEORI
KOGNITIVISME |
TEORI
KONSTRUKTIVISME |
|
Falsafah
Pembelajaran |
1. Murid
boleh dibentuk mengikut objektif dan kehendak guru. 2. Murid
dimanipulasi |
1. Perubahan
adalah berdasarkan pilihan murid mengikut faktor persekitaran. 2. Murid
diajak berfikir, membentuk konsep, dan mencipta. |
1. Murid
mempunyai kehendak dan keupayaan sendiri dan guru pemudahcara. 2. Murid
mengalami dan belajar menyelesaikan masalah disituasi sebenar. |
|
Keperluan
Pembelajaran |
1. Berpusatkan
guru dan berasaskan proses stimulus- respons. 2. Pemantauan
dan pengukuhan oleh guru. 3. Pengujian
formal berasaskan kompetensi. |
1. Berpusat
kepada murid. 2. Pengukuhan
oleh guru, dilaksanakan oleh murid. |
1. Berpusat
kepada murid. 2. Guru
sebagai pemudahcara dan fasilitator yang menggerakkan murid. |
|
Objektif
Pembelajaran |
1. Guru
tentukan keperluan, pengetahuan, kemahiran dan perilaku murid. |
1. Guru
menyediakan rujukan keperluan, dan murid mempelajari melalui modul skema. |
1. Murid
menerima pengetahuan sendiri berdasarkan pengetahuan sedia ada. |
|
Isi Pembelajaran |
1. Membina
kompetensi dan penguasaan pelbagai kemahiran mengikut objektif yang telah
ditetapkan. |
1. Murid
belajar menggunakan skema contoh yang dinyatakan oleh guru. |
1. Pengetahuan
mengenai topik adalah dibina sendiri oleh murid dibantu oleh pemantauan guru. |
|
Penilaian
Pembelajaran |
1. Penilaian
Sumatif (Pengiktirafan). 2. Penilaian
Formatif (Peneguhan / pemulihan). |
1. Penilaian
sumatif. 2. Kemahiran
insaniah |
1. Penilaian
sumatif. 2. Kemahiran
insaniah |
2.4 |
TEORI
TEORI MENDASARI KURIKULUM |
||||
|
|
||||
|
Fenomena Kurikulum |
Teori
Kurikulum |
|||
|
Disiplin
Mental |
Fungsional
|
Saintifik
|
Berasas
Sekolah |
|
|
Reka
Bentuk Kurikulum |
Tiada |
Pendidikan
menerapkan nilai, pengetahuan dan kemahiran. Kurikulum rasmi. |
Aktiviti
perlu dirancang secara teliti untuk membantu kanak-kanak belajar sendiri. |
Berlaku
di peringkat sekolah, masyarakat dan institusi. |
|
Liputan
Kurikulum |
Semua
ilmu adalah untuk membina perkambangan mental. |
Menyediakan
kemahiran kerja untuk memenuhi fungsi sosial. |
Disiplin
ilmu yang sesuai. |
Berasaskan
ideologi pendidikan golongan dominan. |
|
Perkembangan
Kurikulum |
Tidak
perlu dilakukan kerana setiap orang dilahirkan dengan fikiran yang berbeza. |
Membahagi
kurikulum kepada beberapa bidang dan program. |
Merujuk
kepada orang yang berlainan dalam kelas sosial. |
Kepelbagaian
jurusan dapat memberi peluang kepada murid mengikut pencapaian. |
|
Perkembangan
Kurikulum |
Tiada
|
Perkembangan
teknologi mempengaruhi kurikulum untuk memenuhi tuntutan kerja. |
Tiada |
Perubahan
sistem berlaku mengikut perubahan politik, sosial dan ekonomi. |
2.5 |
APLIKASI
TEORI KURIKULUM BERASAS SEKOLAH KE ARAH MENCAPAI MATLAMAT PENDIDIKAN |
||||
|
TEORI KURIKULUM SEKOLAH |
||||
|
Kriteria
|
Keterangan
|
Contoh
|
||
|
Fungsi
|
Kawalan
sosial dan penerapan ideologi |
Pendidikan
|
||
|
Logik
|
Sekolah
sebagai institusi masyarakat |
Sosiologi |
||
|
|
||||
|
Fenomena
Kurikulum (Kandungan Ilmu): |
||||
|
Reka
bentuk |
1. Ketentuan
golongan dominan pada semua peringkat. |
1. Berpusatkan
akademik/ pengetahuan 2. Berpusatkan
murid. 3. Berpusatkan
masyarakat. 4. Eklektik |
||
Liputan
/ skop |
1. Ideologi
golongan dominan. |
1. Ideologi
dimuatkan dalam: i. Kandungan ii. Kaedah iii.
Penilaian |
|||
Pembahagian
|
1. Kepelbagaian
jurusan mengikut pencapaian dan minat. |
1. Pelbagai
aliran: Sains, sastera, agama, sukan, seni, TVET. |
|||
Perkembangan
|
1. Proses
morfogenis dan sentiasa berubah. |
KLSR
à
KBSR à
KSSR KLSM
à
KBSM à
KSSM |
|||
Cadangan
penambahbaikan |
1. Memperkenalkan
mata pelajaran bahasa asing. 2. Penggunaan
bahasa Inggeris juga harus ada penambahbaikan. 3. Penggunaan
teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran haruslah digunakan
secara holistik dan tidak hanya tertumpu kepada sebahagiam mata pelajaran
sahaja. |
1. Arab,
Mandarin, Jepun. 2. Menjadi
bahasa pengantar di sekolah 3. Penggunaan
kaedah E-Learning dan web kamera untuk murid berinteraksi |
|||
2.6 |
PERBANDINGAN
APLIKASI TEORI DALAM KURIKULUM BILIK DARJAH |
||
|
TEORI |
||
CIRI
CIRI |
BEHAVIOURISME |
KONSTRUKTIVISME |
|
Konsep
|
Pembelajaran
sebagai perubahan tingkah laku kekal yang dihasilkan daripada pengalaman atau
latihan. |
Pembelajaran
ialah apabila murid membina kefahaman berdasarkan pengetahuan dan pengalaman
sedia ada. Murid menyesuaikan pengetahuan yang diterima dan pengetahuan sedia
ada untuk membina pengetahuan baru menerusi keterlibatan secara langsung. |
|
Kaedah
pengajaran & pembelajaran |
Pembelajaran
Masteri |
Pembelajaran
Inkuiri |
Pembelajaran
konstruktif/ Berasas Masalah/ Projek |
Aplikasi
kurikulum |
Berperingkat:
Topik 1--T2---T3-- T4... |
Berasas
Tema: Tema 1--T2--T3--T4... |
Berasas
masalah/ kes/projek: i. Masalah1--M2--M3
ii. Kes1--K2--K3--K4 |
Pendekatan
pengajaran & pembelajaran |
Berpusatkan
guru |
Berpusatkan
murid dan bahan |
Berpusatkan
murid |
Hasil
untuk dicapai |
Kualiti
produk |
Kualiti
proses dan produk |
Kualiti
proses dan produk |
Penglibatan
guru |
Guru
aktif |
Guru
aktif |
Guru
aktif |
Peranan
guru |
i.
Pakar ii.
Rujukan utama iii.
Sumber maklumat |
i. Fasilitator ii.
Pemudahcara |
Pengarah
|
Pembelajaran
murid |
Murid
pasif |
Murid
aktif |
Murid
aktif |
Pentaksiran
|
Penilaian
sumatif |
Sumatif
dan Kemahiran Insaniah |
Sumatif
dan Kemahiran Insaniah |
Peranan
murid |
i.
Pendengar aktif ii.
Mematuhi arahan |
Penyumbang
yang aktif |
Penyumbang
yang aktif |
Fokus |
Pencapaian: i.
Matlamat ii.
Hasil |
Pencapaian: i.
Matlamat ii.
Hasil yang diterokai |
Pencapaian: i.
Matlamat ii.
Hasil yang diterokai |
2.7 |
PENUTUP |
|
Hasil
kurikulum yang digubal akan membentuk kualiti akhir pelajar, kualiti
kurikulum yang telah dibentuk serta tanggapan masyarakat terhadap program
yang dihasilkan dan institusinya. Semua pihak yang terlibat dengan kurikulum
yang dibentuk perlu ada benchmark sendiri untuk setiap subjek supaya
kurikulum yang ditawarkan tidak ketinggalan. Sebagai kesimpulannya, terdapat
dua aliran yang kuat di dalam interpretasi dan amalan pengajaran dan
pembelajaran yang mempengaruhi isi dan struktur kurikulum iaitu objektivis
dan konstruktivis. Tugas setiap pendidik ialah memastikan serta menentukan
bahawa pengajaran dan matlamat yang hendak dicapai adalah selaras dengan
falsafah, misi, visi dan amalan yang telah dipilih dan memaksimumkan koherans
serta kesan-kesan positif dari kurikulum tersembunyi. Faktor-faktor ini
mencorakkan kurikulum yang direka dan menentukan hasil akhir yang diperoleh. |
Comments
Post a Comment